12 november 2012

Världens godaste bröd

I helgen bakade jag världens godaste bröd. Eftersom det endast bestod av vetemjöl och jäst så var det ju absolut inte lchf men when in rome. Såhär gjorde jag;

1. Blanda 7dl mjöl, 1 tsk torrjäst och ca 3 tsk salt i en bunke.
2. Tillsätt ev. krydda efter eget önskemål. Jag tog några rosmarinkvistar men man kan även ha i nötter eller honung.
3. Blanda i 3,5 dl vatten och rör ihop till en deg. (Jag vet inte om jag tog för mkt mjöl men fick lägga till 0,5dl vatten för att degen var för torr, gå på känsla!)
4. Låt degen jäsa i rumstemperatur under duk i 12-18h
5. Sätt ugnen på 230 grader. Ställ in en gjutjärn- eller ugnstålig gryta i ugnen när den blivit varm och låt den stå inne i 30 minuter.
6. Lägg brödet på en mjölbädd och "badda" in det i ett tunnt lager mjöl. Lägg det sedan i grytan och kör det i ugnen med lock i 30 minuter.
7. Ta av locket och baka brödet i 15 minuter till.
8. Ta ut, skär en tunn skiva, bre på smör en god ost och njuuuut!

Hands down ett av de godaste, och vackraste, bröden jag någonsin ätit..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar